Het vorige meisje (boekrecensie)

Dit boek zag ik toevallig liggen tijdens één van onze bezoekjes aan een boekenwinkel. Henk en ik zijn gek op boekenwinkels en helemaal als ze in een mooi karakteristiek pand zitten of iets speciaals hebben. De titel en cover van dit boek spraken mij direct aan en ik was geïntrigeerd door de slogan. ‘Alles wat van jou is, was eerst van haar’. Dat klonk veelbelovend!
‘Het vorige meisje’ is geschreven door J.P. Delaney (een pseudoniem) en ik heb het in een paar avonden uit gelezen. In deze blog vertel ik je wat ik er van vond.

Het verhaal
Jane maakt iets verschrikkelijks mee en wil een nieuwe start maken. Haar zoektocht naar een nieuwe woning brengt haar uiteindelijk bij een huis op Folgate Street. De architect is een vreemde man, die strenge eisen stelt aan wie in het huis mag wonen en wie niet. Jane is echter direct verliefd op het huis en is er van overtuigd dat dit de verandering is die ze nodig heeft. Nadat ze een hele lijst met vragen heeft moeten beantwoorden, volgt een nog vreemdere intake en uiteindelijk wordt ze geaccepteerd als nieuwe huurder. Hiervoor moet ze wel aan een paar eisen voldoen. Zo mag ze bijvoorbeeld geen persoonlijke eigendommen meenemen, dus ook geen foto’s, boeken en andere spullen. Ze moet alles achterlaten.
Terwijl Jane verder onder de indruk raakt van de architect, komt ze steeds meer te weten over de vorige huurder; Emma. Hoe dichter Jane bij de waarheid komt over wat er met Emma is gebeurd, hoe meer ze er achter komt dat Emma en zij ontzettend veel op elkaar lijken. Ze maken zelfs dezelfde beslissingen en ontmoeten dezelfde personen. Wat is er met Emma gebeurd en staat Jane nu hetzelfde lot te wachten?

Twee verhaallijnen
De auteur wisselt de verhaallijnen van Jane (heden) en Emma (verleden) steeds met elkaar af, zodat je steeds van perspectief verandert. De hoofdstukken worden gevolgd door steeds een aantal van de vreemde vragen die de bewoonsters vooraf, maar ook tijdens hun verblijf in het huis steeds moeten beantwoorden. Hierdoor kom je ook steeds meer te weten over de denkwijze van de architect. Die lijkt overigens sterk afgeleid te zijn van Christian Grey (Vijftig Tinten-serie).
Helaas zijn de vertelstijlen van beide dames nagenoeg hetzelfde, zodat je wel steeds moet opletten wiens verhaal je nu zit te lezen. Of Delaney de denkwijze van Jane en Emma bewust dicht bij elkaar heeft gehouden om zo de overeenkomsten tussen hen extra te benadrukken is mij niet bekend, maar voor mij had daar wel iets meer verschil in mogen zitten.
Doordat je steeds meer over de hoofdpersonen en relaties te weten komt, bouwt de spanning zich steeds verder op. Je leeft met hen mee naarmate ze meer ontdekken over het huis en het verleden en wilt ze bijna waarschuwen op sommige stukken. Het verhaal kent een aantal flinke plotwendingen, die je echt een ‘WTF!?-gevoel’ geven.
Na deze opzienbarende onthullingen is het jammer dat het uiteindelijke einde wat tegenvalt.

Conclusie
Delaney is er in geslaagd om een geweldige psychologische thriller neer te zetten en je een bepaalde kant op te sturen met een heerlijke plot twist tot gevolg.
Het boek is helder geschreven en ondanks het feit dat de vertelstijl bij Jane en Emma veel op elkaar lijken, is het goed te volgen.
Binnenkort wordt het boek verfilmd door Ron Howard (die ook de boeken van Dan Brown naar het witte doek bracht). Aangezien ik het resultaat van de vorige Ron Howard-producties een totale afbreuk vond op de boeken, raad ik je sterk aan om eerst het boek te lezen voordat je de film ziet.

9200000076110755

Auteur: J. P. Delaney
Uitgever: Cargo