Het Meisje in het Bos (boekrecensie)

Afgelopen week las ik het nieuwe boek van Kate Hamer, genaamd ‘Het Meisje in het Bos’. Een duister verhaal over een dertienjarig meisje dat op zoek gaat naar haar echte ouders en daarmee ook ontdekt wie zij zelf werkelijk is.

Ruby groeit op in een klein dorp aan de rand van het bos, in een armoedig huishouden. Op haar dertiende verjaardag krijgt ze te horen dat ze geadopteerd is. Ze is dolblij dat de agressieve Mick – die haar regelmatig fysiek mishandelt – en zijn passieve vrouw Barbara niet haar werkelijke ouders zijn. Vastbesloten om haar echte ouders te vinden, loopt ze van huis weg. Ze komt in huis bij drie kinderen die door hun ouders aan hun lot zijn overgelaten en voelt zich voor het eerst welkom. Maar willen de kinderen haar daar wel om de juiste redenen? Wie kan Ruby vertrouwen en wie niet?

Het boek bestaat uit korte hoofdstukken, die afwisselen in perspectief. Het verhaal van Ruby (1983) wordt in de ik-persoon verteld in de verleden tijd, waardoor het huiselijk geweld en het gemis aan liefde erg realistisch worden neergezet. De hoofdstukken uit het oogpunt van haar moeder Anna (1970) zijn in de tegenwoordige tijd geschreven, vanuit de derde persoon.
Er is daarnaast nog een derde verteller; een jongen die door Ruby ‘Schaduw’ genoemd wordt en die alleen zij kan zien.

Door de afwisseling van perspectieven komt de lezer er beetje bij beetje achter hoe Ruby is aangekomen op het punt waar ze zich nu bevindt en waarom ze anders is dan andere kinderen. Het boek beschrijft hoe een dertienjarig meisje, ongewild en ongeliefd, langzaam uit haar kinderlijke naïviteit ontwaakt. Terwijl ze in de donkere, veranderlijke bossen op zoek gaat naar waar ze vandaan komt, ontdekt ze de waarheid over haar echte ouders en zichzelf.

Kate Hamer is een meester in het gebruik van onheilspellende metaforen die je een gevoel van onbehagen geven. Direct op de eerste bladzijde wordt duidelijk in wat voor dreigende omgeving Ruby opgroeit, zonder dat dit direct wordt uitgesproken. Het zit in een mes, dat blinkend op tafel ligt, in een spiegel die haar met zijn oog gadeslaat en de uitgelopen Smarties op een verjaardagstaart. Hamer kan iets onschuldigs en moois als een rozenstruik met een paar woorden veranderen in een object van onuitgesproken gevoelens.
‘Toen ik erlangs liep, liet een uit zijn krachten gegroeide rozenstruik zijn laatste overgebleven rode bloemen op me vallen. Dieprode blaadjes vielen op mijn laarzen. De kleur stak vrolijk af tegen de grijze stoep en de verleiding om ze te vertrappen was zo groot dat ik een dansje deed. Ik keek naar beneden: nu waren ze in bloedige vlekken over de tegels uitgesmeerd, en ik liep door met het onbehaaglijke gevoel dat ik iets had bedorven.’

Hamer schrijft meesterlijk over instinct, de verschillen tussen wild en getemd en de drempel tussen de doden en de levenden. Zoals Ruby zelf al aanhaalt komt ze in aanraking met een duistere wereld waarin tijd buigt en strekt en waarin niets is wat het lijkt. Er wordt een aantal verwijzingen gemaakt naar het boek ‘Alice in Wonderland’, wat vreemd toepasselijk overkomt.

Direct vanaf het eerste hoofdstuk wordt de lezer het verhaal in gezogen en hoewel de opbouw langzaam is, wil je toch verder lezen om achter de geheimen te komen die het bos en Ruby’s verleden verbergen. De spanning is voelbaar onder het oppervlakte en tussen de regels door. Ruby werkt zich direct in je hart en als lezer wil je niets liever dan dat het goed met haar afloopt. Je leeft met haar mee, voelt haar pijn en haar dromen. Halverwege het verhaal volgt een heerlijk macabere plottwist, die ervoor zorgt dat je het liefst weer direct van voor af aan zou willen beginnen, om te zien welke tekenen je onderweg hebt gemist. Als je als lezer daarvoor al op je hoede was, zul je dat hierna helemaal zijn en trek je alles in twijfel wat je in het verdere verhaal verteld wordt.

Deze recensie is mede mogelijk gemaakt door Meulenhoff Boekerij.

katehamer2
Auteur: Kate Hamer