Lieve Amy (boekrecensie)

‘Lieve Amy’ begint met de tiener Katie, die na een ruzie met haar moeder en stiefvader boos het huis verlaat en daarna spoorloos verdwijnt. Lerares Margot Lewis gelooft er niets van als de politie beweert dat ze ‘gewoon’ is weggelopen. In haar vrije tijd schrijft Margot een hulpcolumn – Lieve Amy – voor de plaatselijke krant. Als op de redactie ineens brieven voor Margot (alias Amy) binnenkomen die geschreven lijken te zijn door de in 1998 verdwenen Bethan Avery, is dat het begin van een spannende zoektocht waarbij de spanning hoog oploopt.

Bijgestaan door Criminoloog Martin Forrester begint Margot een race tegen de klok, want als Katie wordt vastgehouden door dezelfde persoon die Bethan destijds heeft ontvoerd, hebben ze niet veel tijd…

Helen Callaghan is geboren in Californië en woont nu in Cambridge. Deze literaire thriller is haar debuut.

Callaghan schrijft helder en pakkend. De perspectieven worden regelmatig afgewisseld, waardoor de spanning er goed in blijft. De gedachtegangen van de verschillende personages zijn goed uit elkaar te houden en hebben elk duidelijk een eigen stijl die past bij het karakter van de persoon die je volgt. De lezer wordt op een gegeven moment zelfs meegenomen in de gedachtegang van de dader, wat uitzonderlijk knap beschreven is door de schrijver.
Gebeurtenissen volgen elkaar in een hoog tempo op de spanningsboog hoog blijft en je het boek direct na de eerste pagina niet meer weg wilt leggen.
Ook voor de mensen die het plot al snel doorhebben (zoals bij mij het geval was) blijven er voldoende vragen over om door te blijven lezen.

‘Lieve Amy’ is een boek dat met elk raadsel dat opgelost wordt, weer twee nieuwe vragen oproept. Het is niet alleen een verhaal over de jacht op een vermoedelijke moordenaar, maar ook een kijkje in het menselijk brein en in wat onze geest allemaal kan om ons tegen onszelf te beschermen. Dit boek is een uitstekend geconstrueerde thriller die niet alleen lekker wegleest, maar ook interessante inzichten brengt.

Sarcasmia approves! 😉

lieveamy

Auteur: Helen Callaghan