Laat niet los (boekrecensie)

Met de kerst kreeg ik het laatste boek van auteur Harlan Coben cadeau: ‘Laat niet los’. Dit is het eerste boek dat ik las van deze schrijver, al heeft hij al aardig wat bestsellers op zijn naam staan. Er hing een behoorlijk hype rond de uitkomst van dit boek, waardoor mijn verwachting hoog was. Kon hij deze verwachting waarmaken?

Rechercheur Napoleon “Nap” Dumas is niet meer dezelfde sinds het laatste jaar van de middelbare school, toen zijn tweelingbroer Leo en diens vriendin Diana dood op de spoorrails werden gevonden. Rond diezelfde tijd verbrak Maura – het meisje dat Nap nog steeds beschouwt als zijn grote liefde – hun relatie en vertrok zonder enige uitleg uit zijn leven. Vijftien jaar lang zocht Nap naar zowel Maura als naar de echte reden achter de dood van zijn broer. Wanneer Maura’s vingerafdrukken ineens opduiken in de huurauto van een vermoedelijke moordenaar, gaat Nap op zoek naar antwoorden die alleen maar leiden tot meer vragen – over de vrouw van wie hij hield, over de jeugdvrienden die hij dacht te kennen, over de verlaten militaire basis in de buurt van waar hij opgroeide en vooral over Leo en Diana – wiens sterfgevallen gruwelijker blijken dan Nap ooit had durven denken.

Coben’s schrijfstijl is makkelijk te volgen en blijft luchtig. Juist door deze luchtige schrijfstijl kun je als lezer moeite hebben om ‘dichtbij’ de personages te komen. De dialogen zijn realistisch geschreven en zijn af en toe heerlijk cynisch.
Het overgrote deel is geschreven vanuit de derde persoon, maar dit wordt afgewisseld met passages waarin Nap in gedachten tegen zijn overleden broer praat.
Hoewel het verhaal spannend is en lekker wegleest, blijven Nap en de anderen op afstand. De karakters blijven ‘plat’ en ook de spanningsboog is niet altijd even hoog. Het plot daarentegen zit goed in elkaar en er is goed over nagedacht, al valt de uitkomst wat tegen.

Het verhaal heeft veel dubbele lagen en verborgen boodschappen, maar de belangrijkste is wel dat we mensen die niet meer in ons leven zijn soms teveel ophemelen en blind worden voor hun tekortkomingen. Als bepaalde herinneringen of details dan boven water komen, kan dat leiden tot een deceptie. Daarnaast wordt er ingegaan op de vraag wanneer iets ‘gerechtigheid’ is en wanneer ‘wraak’. Coben laat zien dat de grens tussen die twee soms flinterdun is.

Persoonlijk heb ik het gevoel dat ik iets in het verhaal mis, al kan ik er niet echt een vinger op leggen wat dat precies is.
Toch is het geen slecht boek; het is al met al een spannende detective en wie dit boek oppakt zal er zeker leesplezier aan beleven. Misschien juist omdat het boek zo gehyped werd, dat mijn verwachtingen te hooggespannen waren. Ik heb ondertussen in elk geval nog een aantal boeken van Harlan Coben aangeschaft en ik ben benieuwd of ik daarin kan ontdekken waar de hype vandaan komt.

laatnietlos2
Auteur: Harlan Coben
Uitgever: Boekerij